Vad gäller kring uppsägningstid?

Hej,
Jag var tvungen att säga upp en av mina anställda då vi tappat en del kunder under våren. Hon som blev uppsagd sa att det gör inget för hon började ändå fundera på att gå i pension snart. Hon driver dessutom ett eget litet bolag i en annan bransch. Även om vi tappat kunder så behöver hon ändå avsluta vissa uppgifter. Uppsägningstiden är två månader och jag tror att den tiden behövs för att göra det på ett bra sätt. Min anställde anser dock själv att hon gärna hade blivit arbetsbefriad då hon inte gjort så mycket den senaste tiden. Vad är bäst att göra så att båda blir nöjda?

Svar: Tråkigt att höra att ni tappat kunder och att du blivit tvungna att säga upp en av dina anställda. När det gäller uppsägningstiden så ingår den i anställningstiden. Huvudregeln säger alltså att det är full arbetsplikt under uppsägningstiden. Som arbetsgivare kan man alltså be personen i fråga komma till arbetsplatsen alla arbetsdagar enligt schema och låta personen sitta och rulla tummarna. Detta är dock ett väldigt tråkigt sätt att avsluta en anställning på.

Det finns inget som säger att du behöver se till att hon blir arbetsbefriad. Men ett fint sätt att avsluta anställningen på är att komma fram till en överenskommelse om arbetsbefrielse. Du som arbetsgivare kan ta fram vad det är för uppgifter som behöver göras och när de är färdiga så har hon möjlighet att bli arbetsbefriad. Se till vad som behövs för att ni båda ska vara nöjda. Vi ger rådet att om det blir en överenskommelse om arbetsbefrielse så ska den vara skriftlig.

Vänligen Arbetsrättsjouren