Utbetalning av semesterersättning

Hej,
Jag jobbar i en butik som inte har kollektivavtal. Vi har inte betald semester utan får semesterersättning utifrån hur mycket man har jobbat. På lönespecifikationen står det hur mycket man samlat ihop och den betalas ut i samband med lön om man skickar in en blankett om att man vill ta ut sin semesterersättning. Detta har man kunnat göra när man vill men nu säger dem att dem bara kommer att betala ut i samband med uttagen semester. Min fråga är om dem har rätt att göra så eller om jag har rätt att ta ut ersättningen när jag vill oavsett om jag haft semester eller inte?

Svar: Enligt semesterlagen har alla rätt till 25 semesterdagar per år. Under de dagarna har du också rätt till semesterlön om du har tjänat in det, d.v.s. arbetat tillräckligt länge. Intjänandeåret för semesterlön är oftast 1 april till 31 mars, och du tar ut din betalda semester efter det, t.ex. lämpligen under sommaren.

Enligt lagen ska alltså du som anställd få semesterdagar. När semesterdagarna plockas ut kan semesterlön ingå om du har tjänat in semesterlön under din anställning. Om anställningen upphör innan en arbetstagare har fått den semesterlön som tjänats in, ska arbetstagaren i stället få semesterersättning. Semesterersättning ska betalas ut till arbetstagaren utan oskäligt dröjsmål och senast en månad efter att anställningen upphört. Semesterersättning får alltså inte betalas ut löpande under året som har skett på din arbetsplats. Åtgärden och förändringen som din arbetsgivare nu gör är helt korrekt.

Vänligen Arbetsrättsjouren