En anställd nyttjar arbetstid till privata saker. Vad kan jag göra?

Hej,
Jag har en anställd som inte sköter sig enligt mig och jag har nu blivit så otroligt irriterad på detta. Personen använder arbetstid till att titta på nätet för privata sammanhang och ringer även många privata samtal. Hur ska jag som arbetsgivare göra, kan jag ge en varning som sedan kan leda till uppsägning?
 
Svar: I första hand visar anställningsavtalet mellan er att det finns en lojalitetsplikt. Den anställde arbetar och arbetsgivaren betalar ut lön. Därefter ska arbetsgivaren från början informera varje anställd om vad för regler och ev. policyers som gäller på just den aktuella arbetsplatsen. Om en anställd inte sköter sig utifrån dessa regler kan arbetsgivaren i första hand ta in den anställde på ett möte, informera om varför mötet hålls och lämna en muntlig tillsägelse samt notera detta. Skulle den anställde göra om det fler gånger så bör arbetsgivaren lämna en skriftlig varning som en tillrättavisning så att den anställde inser vad beteendet framöver kan ge för konsekvenser, exempelvis uppsägning pga. personliga skäl. Varningen ska lämnas över till den anställde personligen och skrivas på att den är mottagen. Ifall förbättringar inte sker kan en varning ligga till grund för uppsägning. Det är dock svårt att precisera hur många varningar som krävs då det kan skilja sig från fall till fall.
 
Skulle det vara så att en arbetsgivare vill införa regler om att de anställda inte får sitta på exempelvis sociala medier vilket de tidigare har fått så måste information om dessa förändringar meddelas ut till de anställda innan man kan ge muntliga tillsägelser och varningar.
Vänligen Arbetsrättsjouren