Villkor för de anställda med en ny ägare

Har en fråga angående försäljning av liten privat verksamhet ,där personal följer med.
Har den nya ägaren några skyldigheter att följa det gamla avtalet, ( muntligt lovat att inga större ändringar) ?? Nya personalen har skrivit på nytt avtal men inga detaljer på det mer än semester enl.lag, samma lön. Inget kollektivavtal finns. Har han rätt att börja ändra en massa ( arbetstider,obetald rast m.m ) Tacksam för svar om han har rätten på sin sida.

SVAR:
Det vanliga är att den nya ägaren förbinder sig att låta personalen fortsätter med oförändrade villkor i enlighet med 6B § LAS. Om den nya ägaren vill göra större ändringar i vilkoren så ska dessa MBL-förhandlas, hit räknas tex ändringar i villkor kring raster och arbete på kvällar/helger. Mindre förändringar och anpassningar i scheman etc är OK utan förhandling. De anställda behåller också sin totala anställningstid, vilket kan vara bra om det skulle bli uppsägningar framöver.
Själva försäljningen av verksamheten är inte heller skäl för uppsägning, även om den nya ägaren anser att det finns för mycket personal etc. Då måste man åberopa arbetsbrist och turordning etc kommer in.

Hälsningar Camilla Ländin