Timbank

Hej, jag jobbar 95% fast anställd! Jobbar på en hotell och konferens anläggning och vi jobbar med timbank enligt min chef, nåt eget avtal enligt dom ?? Står ingen om det på mitt anställningsavtal!

Om vi inte har några gäster så tar dom bort våra pass?
Vi har just nu dåligt bokat och det kan försvinna flera pass i veckan och vi får minus tid. Problem är att jag som jobbar i reception och vi har ett fast 4 veckors schema och det rullar året om, enda chansen för mig att jobba ” plustid” är om nån blir sjuk.

Jag anser att det inte är mitt ansvar att jaga pass för att få ihop det. Jag jobbar ju nästan full tid och har inte många lediga dagar att jobba plustid på?? Timbanken justeras var 6 månad och vi får då betala igen eller ta semester för den minustid vi har?
Får dom göra då här?? Känns mycket märkligt då i slutändan jobbar jag inte den tid jag är anställd på!

Även dom tjejerna som jobbar på städ har problem, finns ju aldrig chans att jobbs igen om det är dåligt med gäster! Vi har även stängt som dom bestämt ca 2-3 veckor på julen och midsommarhelgen, den som är schemalagt enligt schemat får minustid! Dom säger även att nu när det är dåligt bokat så får den som har mest semesterdagar kvar vara ledig fast man inte vill, in detta vara ok?? Tåligt när man til exempel spara semester till en resa!

SVAR

All form av ”timbank”, flex, komp med mera ska vara nedskrivet i ett kollektivavtal och kollektivavtalet gäller alla på arbetsplatsen oavsett medlemskap i en fackförening eller ej. I kollektivavtalet ska det även vara reglerat vad som gäller när det kommer till ”krav” på att arbeta eller ta ut ledighet vid timbank-system. Mitt tips är att ni kontaktar det fackförbund som tecknat kollektivavtal (rimligtvis H&R) och kollar av med dem vad det är som gäller.

Hälsningar,

Daniela Alm