Arbetsgivarens skyldighet att utfärda arbetsgivarintyg

Vilka skyldigheter har en arbetsgivare att utfärda ett arbetsgivarintyg efter avslutad anställning? Var göra om inget intyg utfärdas trots flera ”påminnelser”?

SVAR

Arbetsgivaren är enligt § 47 i Lagen om arbetslöshetsförsäkring skyldig att utfärda ett arbetsgivarintyg till A-kassan efter avslutad anställning. Det bästa är att gå till facket och be dem hjälpa dig att trycka på, annars kan A-kassan acceptera andra typer av intyg,t.ex. lönespecifikationer, det är bäst att kontakta dem om vad du ska göra om din arbetsgivare vägrar hjälpa dig.

47 § En ansökan om ersättning ges in till och prövas av arbetslöshetskassan. Den sökande ska lämna de uppgifter som behövs för bedömningen av hans eller hennes rätt till ersättning. Sökanden ska intyga på heder och samvete att lämnade uppgifter är riktiga och fullständiga samt anmäla ändrade förhållanden av betydelse för hans eller hennes rätt till ersättning.
Till ansökan ska bifogas ett intyg av arbetsgivaren om den sökandes arbetsförhållanden och de uppgifter i övrigt som behövs för att bedöma hans eller hennes rätt till ersättning. Om det medför stora svårigheter för sökanden att skaffa ett intyg, får han eller hon styrka uppgifterna på något annat sätt. Arbetsgivaren ska på begäran utfärda intyget på en särskild blankett.
Intyg och övriga uppgifter ska förvaras bland kassans handlingar. Lag (2013:152).

Hälsningar,

Daniela Alm