Uppsägning på grund av arbetsbrist, vad gäller vid turordningslista?

Hej,
Jag var med när ett företag startades upp men blev nu efter 1 år uppsagd pga. arbetsbrist. Två personer som anställdes efter mig fick ett ”undantag”, så det drabbas mig nu. Är det rättvist? Tyvärr så antar jag att detta går att göra. Hur många dagar får jag vara ”tjänstledig” för att besöka arbetsförmedlingen eller företag för att prata angående en anställning?

Svar: Vid uppsägning på grund av arbetsbrist gäller principen sist in först ut men en arbetsgivare med max tio arbetstagare har rätt att undanta två arbetstagare som enligt arbetsgivaren har en särskild betydelse för verksamheten. Om din arbetsplats är liten och ni endast är tio anställda eller mindre så har din arbetsgivare agerat lagenligt.

Enligt LAS har du rätt att vara ledig i skälig tid med bibehållna anställningsförmåner under uppsägningstiden för att besöka arbetsförmedlingen eller söka annat jobb. Vad som är skälig tid beror på hur situationen ser ut på din arbetsplats. Har du fortfarande arbetsuppgifter att utföra, kan du inte lägga större delen av din arbetstid på att söka nytt arbete. Om situationen är den omvända, dvs. att det inte finns några arbetsuppgifter, torde det vara rimligt att du söker nytt arbete under arbetstid. Vad gäller skäligheten så behöver man se till hela situationen på arbetsplatsen.

Hälsningar Emma Olsson
Arbetsrättsjouren