Vad har arbetstagaren/arbetsgivaren för skyldigheter?

Hej,
Jag har under sommaren arbetat som kock på en restaurang. Jag inledde mitt arbete med ett tillsvidareanställning på avtalet, där startdatum framgår men ingen information om uppsägningstider. Jag hade efter en månads tid fortfarande inte fått någon skriftlig information vad gällande uppsägningsvillkor eller dylikt. Efter cirka två månader i tjänsten fick jag nog och sade upp mig med omedelbar verkan, efter omfattande dispyter med krögaren och stort missnöje med arbetsplatsen. Vid anställning påstod han att han hade kollektivavtal vilket efter hand visade sig vara felaktigt. Vid uppsägningstillfället berättade jag att jag säger upp mig med omedelbar verkan och krögaren frågade om jag var helt säker på att jag säger upp mig där mitt svar var – Ja. När jag gick från arbetsplatsen samma dag skedde detta under total likgiltighet från bägge parters håll. Han informerade inte om eventuella konsekvenser utan jag ansåg att vi var överens. Jag öppnar upp för en dialog med Er då jag är rädd att han kommer frysa min lön vilket naturligtvis skulle sätta mig i en oerhört jobbig situation. Vad har jag för skyldigheter och vad har han för skyldigheter?

Svar: Vill man avbryta en tillsvidareanställning gäller uppsägningstid enligt LAS, den ökar beroende på hur lång tid man har varit anställd hos sin arbetsgivare. I ditt fall har du en månads uppsägning, den gäller även om man inte fått skriftlig information från arbetsgivaren. Men LAS är en lag till skydd för arbetstagare och man kan avtala om avvikelser som är till din fördel. Då det var till din fördel att gå genast och din arbetsgivare verkar godta detta, kan man avvika från den lagstadgade uppsägningstiden på en månad. Det går att argumentera för att ni kom överens om att ingen uppsägningstid skulle iakttas. Om man inte kan anse att ni var överens kan du bli skadeståndsskyldig då du inte iakttog din uppsägningstid.

Arbetsgivaren är skyldig att lämna dig informationen som du begärde och detta skulle ha skett senast en månad efter det att du påbörjade din anställning. Då du inte fick informationen har arbetsgivaren brutit mot lagen vilket kan medföra en skadeståndsskyldighet.

I bästa fall uppkommer ingen tvist mellan dig och din förra arbetsgivare eftersom ni båda kan vara skadeståndsskyldiga mot varandra.

Hälsningar Emma Olsson
Arbetsrättsjouren