Fråga angående arbetsgivarintyg

Hej snart är det dags för jobb byte.
Men jag kan inte räkna med att få ett arbetsgivarintyg från mitt nuvarande jobb till A-kassan om det skulle skita sig senare med det nya jobbet. Kan jag fortfarande trycka på lagen om arbetslöshetsersättning även om jag börjar ett nytt jobb?

Hej!

Din arbetsgivare har en laglig skyldighet att lämna ut ett korrekt arbetsgivarintyg enligt 47 § 2 st lag om arbetslöshetsförsäkring. Arbetsgivarintyget är till för att du ska kunna få arbetslöshetsersättning från a-kassan när du befinner dig mellan två jobb. En arbetsgivare har även enligt praxis en skyldighet att lämna ut ett anställningsintyg på arbetstagarens begäran. Detta ger att även om du inte vill ange för din arbetsgivare varför du vill ha ett arbetsgivarintyg så ska du kunna få ut ett ändå, även om det så är att du befinner dig mitt i en anställning eller efter avslutad anställning.

Skulle arbetsgivaren av någon anledning ändå inte utfärda ett intyg finns ingen sanktion för att inte göra detta, men om du då kan styrka med hjälp av t.ex. lönespecifikationer eller att en facklig representant på företaget intygar att du arbetat där så får inte a-kassan bedöma denna information annorlunda än ett arbetsgivarintyg enligt ett flertal beslut av JO (Justitieombudsmannen). Men detta gäller bara då det är mycket stora svårigheter att få ut ett arbetsgivarintyg från arbetsgivaren. Försök att lirka med arbetsgivaren, om denne ändå inte vill skriva ett intyg kan du hänvisa till lagen och eventuellt tala med facket. Vi kan även från Arbetsrättsjourens sida hjälpa dig att kräva ut ditt arbetsgivarintyg, men detta är en tjänst vi tar betalt för. Hör gärna av dig igen om du vill ta hjälp av oss.

Hoppas att det löser sig!

Med vänliga hälsningar,

Molly Johansson,

Arbetsrättsjouren