Arbetstagare rätt till arbetsgivarintyg?

Hej, jag försöker leta efter praxis gällande arbetsgivarintyg men utan resultat. Jag anser att det är lättare att få ut sitt arbetsgivarintyg vid avslutad anställning om man kan visa upp praxis.

Svar:

Hej!

Din arbetsgivare har en skyldighet att lämna ut ett korrekt arbetsgivarintyg enligt 47 § 2st lag om arbetslöshetsförsäkring. Arbetsgivarintyget är till för att du ska kunna få arbetslöshetsersättning från a-kassan när du befinner dig mellan två jobb. En arbetsgivare har även enligt praxis en skyldighet att lämna ut ett anställningsintyg på arbetstagarens begäran.

Om din arbetsgivare vägrar att lämna ut ett korrekt arbetsgivarintyg skulle jag råda dig att vända dig till din fackliga organisation, om du är medlem. De kan hjälpa dig genom prata med din arbetsgivare och begära ut ett korrekt arbetsgivarintyg. I annat fall kan du vända dig till domstol och begära att de ska ålägga din arbetsgivare att ge ut arbetsgivarintyget.

Med vänliga hälsningar

Helén Magnusson

Arbetsrättsjouren