Löneavdrag på slutlön vid månadslön?

Jag har precis avslutat min tjänst som butikschef och nu har jag fått problem med utbetalningen av min lön.
jag jobbade min sista dag den 13e januari och har månadslön. Nu vill min chef bara betala ut min lön i de timmar jag har jobbat alltså inte den procent av månaden jag jobbat, han påstår dessutom att han kan dra av lön för de röda dagarna som jag varit schemalagd på i januari (som jag enligt kontrakt inte skall jobba på men då få ut min fulla månadslön). Det jag undrar är alltså hur månadslönen skall betalas ut korrekt när jag avslutat min tjänst i mitten av en månad? Hur funkar det med röda dagar osv.

 

SVAR: Om du har månadslön så ska en sådan avräkning göras procentuellt efter den del av månaden du arbetat. När du har en månadslön ska avdrag för röda dagar aldrig göras. Detta förändras inte i och med att du slutar din tjänst, utan ska fungera på samma sätt som under anställningen i övrigt, i enlighet med ditt avtal.

Hälsningar Camilla Ländin
Arbetsrättsjouren