Löneavdrag vid tjänstledighet

Fråga:

Hejsan.

Jag har en fråga. Jag har jobbat på mitt nuvarande jobb från 6.e september 2010. I och med detta så hade jag inga intjänade semesterdagar i julas men blev beviljad tjänsteledigt mellan den 28e dec till 7.e jan. Nu visar det sig att de dragit dagar för varje kalenderdag då jag varit tjänsteledig i mer än 5 dagar. Alltså 11 dagar när jag trodde att det bara skulle handla om 6.5 dagar då det faller röda dagar i mellan. Är det inte så att jag också har 5 obetalda semsterdagar som jag skulle kunnat ta ut istället för tjänstledigt? Är det inte min arbetsgivares skyldighet att
upplysa mig om detta?

Jag har frågat om de hade kunnat tänka sig att ge mig förskottssemester utan framgång. De står fast vid att jag måste avstå 11 dagar även ifall det varit röda dagar. Om jag vetat detta innan jag tagit ledigt så hade jag självklart inte gjort detta då vad jag trodde det skulle bli 6.5 dagar.

Tacksam för svar.

Svar:
Hej!

Din arbetsgivare ska vanligtvis inte göra löneavdrag för helgdagar vad gäller tjänstledighet utan endast de dagar som du annars skulle ha arbetat. Framförallt inte vid kortare tjänstledighet som i ditt fall. Detta baserat på tanken att du har månadslön och en normal arbetstid med 40h / vecka och arbete vardagar.

Jobbar du exempelvis på schema med månadslön så kan man vara tvungen att räkna annorlunda.

Om ditt företag har kollektivavtal så finns även där skrivningar om tjänstledighet.

Vad gäller uttag av betald semester så har du rätt att ta ut de dagar du tjänat in. Förskottssemester är företaget däremot inte skyldiga att ge dig om det inte finns inskrivet i kollektivavtal som gäller på din arbetsplats. I annat fall är det ett ensidigt erbjudande från arbetsgivarens sida.

Vänliga hälsningar
Cristian Sjövind
Arbetsrättsjouren.nu

One Comment on "Löneavdrag vid tjänstledighet"

  1. Cristian Sjövind Arbetsrättsjouren.nu skriver:

    Hej igen!

    Jag hittade ett exempel på skrivning från kollektivavtal som understödjer den hantering som din arbetsgivare har gjort. Därmed inte sagt att de har gjort rätt i ditt fall men det är extra viktigt att du kollar upp om det finns kollektivavtal och vad det i så fall säger om tjänstledighet och löneavdrag för densamma.

    Lärarförbundets kollektivavtal säger så här:

    När man varit tjänstledig utan lön under en del av en månad, görs löneavdrag med utgångspunkt från kalenderdaglönen. Detta med utgångspunkt i att lönen ska fördelas lika på alla dagar i månaden. Man kan säga att man under arbetsdagarna även tjänar in lön för de arbetsfria dagarna. Om man då är ledig utan lön under en arbetsdag, ska löneavdraget följaktligen även belasta de arbetsfria dagarna.

    Vänliga hälsningar
    Cristian Sjövind
    Arbetsrättsjouren.nu

Vi vill ha dina kommentarer!

 
Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com